Wyszukaj w serwisie:
wnętrza

budowa

wokół domu

znajdź nas na facebook

Garaż - niezbędny od zaraz

29 Grudnia 2011
W dzisiejszych czasach - kiedy samochód jest ogólnodostępnym dobrem, a każda rodzina, która zdecydowała się na budowę domu, zwłaszcza poza miastem, posiada przynajmniej jedno auto, a powszechne staje się już posiadanie dwóch samochodów -  garaż stał się niezwykle ważną częścią domu.

 
 

 

 
 
 
 
Jakie powinny być wymiary garażu jedno, a jakie dwustanowiskowego, aby było on komfortowy i wygodny?
Według Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie z późniejszymi zmianami ( Dział III Budynki i pomieszczenia) garaż powinien mieć:
  • wysokość w świetle konstrukcji co najmniej 2,2 m i do spodu przewodów i urządzeń instalacyjnych 2 m,
  • wjazdy lub wrota garażowe co najmniej o szerokości 2,3 m i wysokości 2 m w świetle,
  • elektryczną instalację oświetleniową,
  • zapewnioną wymianę powietrza, zgodnie z § 108,
  • wpusty podłogowe z syfonem i osadnikami w garażu z instalację wodociągową lub przeciwpożarową tryskaczową, w garażu podziemnym przed wjazdem do niego oraz w garażu nadziemnym o pojemności powyżej 25 samochodów,
  • instalację przeciwpożarową, wymaganą przepisami dotyczącymi ochrony przeciwpożarowej, zabezpieczoną przed zamarzaniem.
 
To określa nam prawo, a co z punktu widzenia inwestora?
Dawniej standardem było projektowanie garażów o szerokości 3 m i długości 6 m (18 m² powierzchni). Można powiedzieć, że było to tzw. minimum. Obecnie projektant bierze pod uwagę także inne aspekty, takie jak potrzeba wygospodarowania miejsca na dodatkowe rzeczy - jak sprzęt sportowy czy ogrodniczy – a także szerokość samochodu z otwartymi drzwiami. Oczywistym jest, iż nie chcemy przeciskać się między ścianą i samochodem z zakupami w ręku czy w eleganckim ubraniu, gdy np. wybieramy się z wizytą.
Mając to na uwadze, garaż na jeden samochód powinien mieć minimalnie 4 m szerokości, a 6 m długości, jednak, jak wcześniej wspomniano, dobrze byłoby także ze względów funkcjonalnych przewidzieć te dodatkowe metry na część gospodarczą, nawet w postaci odrębnie wygospodarowanego pomieszczenia. Garaż dwustanowiskowy powinien mieć minimalnie 7x6 m.
Kolejną istotną rzeczą, na jaką warto zwrócić uwagę przy projektowaniu garażu, jest dbałość o wykończenie. Ze względu na fakt stałego zanieczyszczania pomieszczenia należy założyć odpowiedni rodzaj posadzki - powinna być ona wodoodporna, z wywinięciem na ściany do 1,20 m, tak, aby można było swobodnie ją spłukać. Koniecznie też należy przewidzieć dobry system wentylacji, odprowadzania spalin, czy dostępu do bieżącej wody i kanalizacji.
Dobierając bramę garażową, zwróćmy uwagę na mechanizm działania. Wygodne rozwiązanie to brama segmentowa zautomatyzowana z pilotem. Wysokość dobieramy pod kątem wysokości auta, ewentualnie z marginesem na bagażnik dachowy.
W przypadku garaży dwustanowiskowych najlepszym rozwiązaniem będą dwie bramy, a nie jedna duża. Jest to bardziej praktyczne i funkcjonalne.
Równie istotny jest wybór sposobu otwierania bramy - producenci oferują kilka rodzajów bram garażowych, które różnią się właśnie sposobem otwierania.
  • Wrota – bramy rozwierane, składające się z dwóch zawieszonych na zawiasach skrzydeł otwieranych na boki. Wymagają zapewnienia dużej ilości miejsca na otwierane skrzydła.
  • Bramy uchylne – składają się z jednego skrzydła zasłaniającego cały otwór wjazdowy, otwierane są poprzez podnoszenie skrzydła pionowo do góry. Ze względu na wysuwanie się dolnej części bramy na zewnątrz, trzeba dla nich pozostawić odpowiednią ilość miejsca na podjeździe.
  • Bramy segmentowe – skrzydło otwiera się pionowo do góry, poruszając się w prowadnicach szynowych. Dzięki swojej konstrukcji umożliwiają pełne wykorzystanie miejsca przed garażem.
  • Bramy segmentowe boczne – zawieszane na rolkach, otwierają się w poziomie, chowając się na wewnętrznej ścianie garażu. Taki typ bram pozwala na zamknięcie bardzo szerokich, nawet 12-metrowych otworów.
  • Bramy rolowane – działają na zasadzie rolety, podczas otwierania skrzydło nawija się na osłonięty wał nawojowy. Dzięki temu zajmują minimalną ilość miejsca i nie wprowadzają żadnych ograniczeń co do długości podjazdu.
 
Czy budowa garażu wymaga uzyskania pozwolenia na budowę czy wystarczy jedynie zgłoszenie?
Wg Ustawy o Prawie Budowlanym z dnia 7 lipca 1997 roku (z późniejszymi zmianami) rozdział 4 artykuł 29, pkt 2, pozwolenia na budowę nie wymaga się dla:
„… wolno stojących parterowych budynków gospodarczych, wiat i altan oraz przydomowych oranżerii (ogrodów zimowych) o powierzchni zabudowy do 25 m², przy czym łączna liczba tych obiektów na działce nie może przekraczać dwóch na każde 500 m² powierzchni działki”.

Jeżeli więc powierzchnia garażu wolno stojącego przekracza 25 m², niezbędne jest uzyskanie pozwolenia.
 
Autor: LK&Projekt
Artykuł opublikowany w nr 5/2011 [41] dwumiesięcznika Pomysł na dom



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 6462 razy
Opublikowano przez: Pomysł na dom
Data publikacji: 29 Grudnia 2011

Podziel się    





Bruk Bet

blachodachówka firmy Traffic

kominki elmes

sauny na wymiar producent Warszawa i Białystok








podobne artykuły oferta eksperta






freshweb.pl | NetSoftware
2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone stat4u