Wyszukaj w serwisie:
wnętrza

budowa

wokół domu

znajdź nas na facebook

Garaż pod kontrolą - rodzaje bram

15 Maja 2015
Garaże są w historii budownictwa elementem stosunkowo nowym. Ich stosowanie w budynkach mieszkalnych uzależnione było od stopnia rozwoju indywidualnej motoryzacji. Dlatego też na masową skalę indywidualne garaże pojawiły się w USA już w latach 20. ubiegłego wieku, w Europie Zachodniej po II Wojnie Światowej, a w Polsce dopiero mniej więcej od przełomu lat 60./70.

Przez cały ten czas garaże przeszły wielką ewolucję estetyczną i funkcjonalną – od pozbawionych ścian, wolno stojących wiat aż po ogrzewane pomieszczenia wielofunkcyjne, które oprócz przechowywania samochodu służyły także często innym celom gospodarczym. Obecnie garaż jest jednym z najważniejszych elementów domu, w związku z frontowym zazwyczaj, położeniem szczególnie ważnym dla architektury całej budowli. Dlatego też odpowiedni dobór bramy garażowej powinien opierać się na właściwym rozpoznaniu potrzeb nie tylko technicznych, ale i estetycznych – brama powinna chronić samochód przed wpływami atmosferycznymi czy kradzieżą, ale także powinna być piękna.

Rodzaje bram garażowych

Bramy garażowe występują w czterech zasadniczych odmianach:
  • Bramy rozwieralne, najczęściej dwuskrzydłowe, umocowane są na zawiasach i otwierają się na boki, tak jak zwykłe drzwi. Ten tradycyjny wariant bramy garażowej jest zdecydowanie najtańszy i ma duże walory estetyczne (zwłaszcza w przypadku domów o tzw. tradycyjnej architekturze), jest też jednak zarazem najbardziej kłopotliwy w użyciu. W przypadku obsługi ręcznej wymaga kolejnego otwierania i zamykania dwóch skrzydeł, które w dodatku potrzebują sporo miejsca na odchylanie się na zewnątrz – stąd konieczność posiadania odpowiednia dużego podjazdu.
  • Bramy uchylne, również stosunkowo tanie i łatwe w montażu, przy otwieraniu wysuwają się na zewnątrz, a następnie układają się poziomo pod sufitem. Otwierają się one i zamykają łatwiej niż tradycyjne (choć czasem wymagają nieco większej siły fizycznej), mają jednak tę samą wadę związaną z koniecznością posiadania dłuższego podjazdu pod garaż – samochód przed wjazdem musi znajdować się w odległości ok. 2 metrów od bramy. Dodatkowo bramy uchylne zajmują miejsce pod sufitem (jakkolwiek w najnowszych modelach nie jest już konieczna instalacja stałych szyn podsufitowych), słabo więc sprawdzają się w niskich garażach.
  • Bramy segmentowe składają się z kilku segmentów powiązanych zawiasami i odpowiednio uszczelnionych na stykach. W wersji pionowej segmenty te podnoszą się do góry nad progiem, a następnie układają na specjalnych szynach pod sufitem; w wersji bocznej segmenty odsuwają się na boki na szynach umieszczonych u góry i u dołu (w nadprożu bramy) i układają wzdłuż ścian. Bramy te są droższe od uchylnych, zapewniają jednak znacznie większą oszczędność miejsca, umożliwiając np. ulokowanie garażu tuż przy samej ulicy.
  • Bramy rolowane są zbudowane z połączonych zawiasami wąskich profili dwuściennych (najczęściej aluminiowych lub stalowych), które przy otwieraniu nawijają się na wał napędowy umieszczony u góry bramy. Bramy te bardzo rzadko posiadają napęd wyłącznie ręczny, ze względu na sporą siłę potrzebną do ich zwijania. Przypominająca roletę okienną konstrukcja bramy rolowanej zapewnia największą wygodę i oszczędność miejsca, jest jednak zarazem najdroższa i nie pozbawiona swoistych mankamentów, jak np. trudności z ociepleniem czy oszkleniem.

Wszystkie te rodzaje bram występują w odmianach napędzanych ręcznie i – coraz częściej – mechanicznie, przede wszystkim z napędem elektrycznym. Przy wyborze bramy garażowej warto zwrócić uwagę na możliwość ręcznej obsługi elektrycznej bramy w przypadku awarii systemu zasilania, ponieważ część producentów uznaje taką opcję jedynie za dodatkową. Tymczasem przerwy w dostawach prądu ciągle jeszcze nie są u nas rzadkością, szczególnie w okolicach odległych od dużych miast...

Sterowanie bramami

Uciążliwym problemem związanym z garażami od samego momentu ich powstania była konieczność wysiadania z samochodu przed bramą, co nie tylko zabiera czas, ale też jest kłopotliwe np. w przypadku złej pogody. Było to impulsem do opracowania bram napędzanych mechanicznie i sterowanych zdalnie. Pierwsze instalacje zdalnego otwierania pojawiły się w USA już przed wojną i funkcjonowały na zasadzie reakcji na ciężar samochodu (przed wjazdem należało najechać na specjalny przycisk). Mechanizm ten był jednak kosztowny i trudny w utrzymaniu, a przy tym tak zawodny, że stał się nawet pretekstem do serii gagów w jednej z komedii z Flipem i Flapem. W późniejszym okresie spotykało się instalacje przewodowe zamontowane na specjalnych wysięgnikach na podjeździe, które obsługiwało się po prostu wystawiając rękę za okno samochodu i wpisując kod na panelu sterowania. Prawdziwy przełom nastąpił jednak dopiero w latach 60., kiedy to dzięki rozwojowi elektroniki powstały pierwsze radiowe instalacje zdalnego sterowania drzwiami, obecnie bardzo rozpowszechnione. Kolejny krok wymuszony został przez coraz częstsze przypadki wzajemnego zakłócania sobie sygnałów radiowych przez użytkowników sąsiadujących ze sobą garaży. Aby temu zapobiec, powstały instalacje wykorzystujące promienie podczerwone, działające na tej samej zasadzie co piloty do telewizorów. Nowoczesne instalacje zdalnego sterowania umożliwiają nie tylko otwarcie i zamknięcie bramy, ale także np. jej zaryglowanie i odryglowanie, sterowanie bramą wjazdową na posesję, czy też zdalne zapalenie światła w garażu.

W ostatnich latach coraz większą wagę przywiązuje się do skrócenia czasu otwierania się i zamykania bram garażowych. Wynika to zarówno ze względów bezpieczeństwa (do szybko zamykającego się garażu trudniej wtargnąć niepowołanej osobie), jak i wygody kierowców, gdyż np. samochód oczekujący na otwarcie się garażu przy ruchliwej ulicy może zablokować ruch nawet na kilka minut. Nowoczesne bramy elektryczne mają w związku z tym coraz mocniejsze silniki napędowe, umożliwiające ruch nawet w tempie przekraczającym 20 cm/s.

Wyposażenie dodatkowe

O ile tradycyjne bramy rozwieralne wykonywane są głównie z drewna, to pozostałe rodzaje bram budowane są już zazwyczaj z blach stalowych lub aluminiowych. Ponieważ garaże coraz częściej są ogrzewane, coraz powszechniejsze jest też ocieplanie bram garażowych za pomocą materiałów izolacyjnych (zazwyczaj pisanki poliuretanowej lub styropianu). Istnieje również możliwość dodatkowego doświetlenia garażu przez otwory okienne zainstalowane w bramie, wpuszczające do środka światło dzienne. Otwory te szklone są zazwyczaj tworzywem sztucznym – akrylem lub odpornym na uderzenia poliwęglanem. Ze względów użytkowych i estetycznych mogą mieć one różny kształt i wielkość, a także różną fakturę wypełnienia (przezroczystą, mleczną, ornamentową itp.).

Ponieważ garaże często pełnią funkcje nie tylko czysto „samochodowe”, będąc także np. magazynkiem na narzędzia ogrodnicze czy warsztatem, korzystne bywa umieszczenie w nich dodatkowych drzwi wejściowych, tak by częste wchodzenie i wychodzenie z garażu nie wiązało się z koniecznością każdorazowego otwierania całej bramy. Drzwi takie można umieścić niezależnie od bramy. Dużą oszczędnością miejsca – szczególnie w przypadku garaży wbudowanych – jest jednak zastosowanie tzw. drzwi serwisowych, wbudowanych w bramę garażową i otwieranych niezależnie od niej. Drzwi takich (podobnie zresztą jak i oszklenia) nie da się niestety zainstalować np. w bramach rolowanych.

>> Przeczytaj dalszą część artykułu

Fot. KRISPOL
Pomysł na dom



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1852 razy
Opublikowano przez: Pomysł na dom
Data publikacji: 15 Maja 2015

Podziel się    



Bruk Bet

blachodachówka firmy Traffic

kominki elmes

sauny na wymiar producent Warszawa i Białystok








podobne artykuły oferta eksperta






freshweb.pl | NetSoftware
2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone stat4u