Wyszukaj w serwisie:
wnętrza

budowa

wokół domu

znajdź nas na facebook

Garaż pod kontrolą - wybór bramy

15 Maja 2015
Garaże są w historii budownictwa elementem stosunkowo nowym. Ich stosowanie w budynkach mieszkalnych uzależnione było od stopnia rozwoju indywidualnej motoryzacji. Dlatego też na masową skalę indywidualne garaże pojawiły się w USA już w latach 20. ubiegłego wieku, w Europie Zachodniej po II Wojnie Światowej, a w Polsce dopiero mniej więcej od przełomu lat 60./70.

Przez cały ten czas garaże przeszły wielką ewolucję estetyczną i funkcjonalną – od pozbawionych ścian, wolno stojących wiat aż po ogrzewane pomieszczenia wielofunkcyjne, które oprócz przechowywania samochodu służyły także często innym celom gospodarczym. Obecnie garaż jest jednym z najważniejszych elementów domu, w związku z frontowym zazwyczaj położeniem, szczególnie ważnym dla architektury całej budowli. Dlatego też odpowiedni dobór bramy garażowej powinien opierać się na właściwym rozpoznaniu potrzeb nie tylko technicznych, ale i estetycznych – brama powinna chronić samochód przed wpływami atmosferycznymi czy kradzieżą, ale także powinna być piękna.

>> Przejdź do początku artykułu


Wybór bramy

Dokonując wyboru rodzaju i typu bramy, należy zwrócić uwagę przede wszystkim na bezpieczeństwo. Począwszy od 1 maja 2005 r., wszystkie bramy sprzedawane na rynku europejskim – a więc również i polskim – spełniać powinny rygorystyczne wymagania normy EN 13241-1, potwierdzone znakiem jakości CE umieszczonym na produkcie, o czym zawsze warto się upewnić przed dokonaniem zakupu. Bramy zgodne z normami spełniają szereg surowych warunków bezpieczeństwa, na czele z najważniejszymi:
  • bramy są zabezpieczone przed niekontrolowanym ruchem, wywołanym np. przez wiatr lub na skutek bezwładności; tradycyjnie zapobiegają temu mechaniczne ograniczniki, zaś w nowych typach bram – systemy automatyczne (oparte o fotokomórki lub tzw. czujniki krawędziowe, zatrzymujące ruch bramy w przypadku natrafienia na przeszkodę),
  • bramy są wyposażone w system zapobiegający przytrzaśnięciu palców czy powstawaniu innych urazów fizycznych,
  • bramy – co dotyczy szczególnie bram podnoszonych – muszą mieć możliwość zatrzymania się w dowolnej pozycji, nawet w przypadku awarii mechanizmów wewnętrznych, np. pęknięcia sprężyny skrętnej (wówczas skrzydło musi się zatrzymać maksimum po 30 cm),
  • bramy podnoszone nie mogą też stwarzać możliwości przypadkowego podniesienia na sobie człowieka (co jest szczególnie ważne w przypadku dzieci),
  • oszklenie bram musi być wykonane w sposób uniemożliwiający poranienie się w przypadku rozbicia,
  • materiały użyte przy wykonaniu bram nie mogą zawierać żadnych szkodliwych dla zdrowia substancji.

Pamiętać warto, że brama garażu wbudowanego często bywa traktowana przez włamywaczy jako najłatwiejsza droga do wnętrza domu. Dlatego też brama powinna być zabezpieczana nie gorzej niż drzwi wejściowe – najlepiej dwoma zamkami, z 2÷4 punktami ryglowania. Przy stalowej konstrukcji bramy i stalowych ościeżnicach, wystarczy to w zupełności do zabezpieczenia garażu przed nieproszonymi gośćmi.

Niezmiernie istotną kwestią jest estetyka bramy garażowej, która nader często stanowi jeden z bardziej rzucających się w oczy elementów frontonu domu. Producenci oferują obecnie szeroką gamę bram garażowych w najrozmaitszych kształtach i kolorach, niekiedy bardzo „odważnych”. Najogólniej można powiedzieć, że do domów w stylu tradycyjnym najbardziej pasują równie tradycyjne, prostokątne lub łukowe bramy kasetonowe, drewniane lub wykończone drewnem. Z kolei w domach o architekturze nowoczesnej najlepiej wizualnie sprawdzają się jednoskrzydłowe bramy pozbawione zbędnej ornamentyki. We wszystkich przypadkach warto zadbać o ujednolicenie stylistyczne i kolorystyczne bramy garażowej z drzwiami wejściowymi oraz – w miarę możliwości – ze stolarką okienną. W sukurs przychodzi tu polityka producentów, którzy oferują dziś wiele tak ujednoliconych zestawów, niekiedy, np. w przypadku zakupu większej liczby elementów, po nader korzystnych cenach.

Odrębnym zagadnieniem są coraz częściej stosowane w nowym budownictwie garaże podwójne, w przypadku których istnieje wybór między zastosowaniem dwóch odrębnych bram dla dwóch samochodów a jedną bramą o dużej szerokości. To drugie rozwiązanie jest z pewnością tańsze. Jakkolwiek bowiem szerokość większości sprzedawanych na rynku bram garażowych nie przekracza 3 metrów, to dostępne są na rynku także bramy segmentowe o szerokości od 5,5 do nawet aż 12 metrów (bramy wielkogabarytowe, o wysokości do 6 metrów stosowane są zresztą powszechnie w budowlach przemysłowo-składowych). Z drugiej jednak strony zastosowanie dwóch odrębnych bram daje znacznie wyższy komfort użytkowania – otwieranie i zamykanie tylko jednej z nich jest szybsze niż bramy podwójnej, wymaga mniej wysiłku lub mniejszego zużycia prądu, a przy tym w zimie w mniejszym stopniu wychładza wnętrze garażu.

Najogólniej mówiąc, o ostatecznym wyborze rodzaju i typu bramy zadecydować powinien rozsądny kompromis pomiędzy ceną, estetyką i realnymi potrzebami. Przykładowo, jeżeli dysponujemy wystarczająco długim podjazdem, nie ma potrzeby stosowania kosztownych drzwi rolowanych. Jeżeli garaż jest ogrzewany lub przynajmniej wbudowany w ogrzewany budynek, pamiętać trzeba, że najlepsze warunki termoizolacyjne zapewniają drzwi uchylne. Jeżeli planujemy często wyprowadzać z garażu rower czy kosiarkę, warto zastanowić się nad drzwiami wbudowanymi w bramę. Takich czynników wpływających na wybór jest oczywiście znacznie więcej, dlatego zawsze warto skonsultować się uprzednio z kompetentnym sprzedawcą lub instalatorem bram, który na podstawie planów i obmiarów będzie w stanie pomóc w podjęciu właściwej decyzji.

>> Przejdź do początku artykułu


Fot. KRISPOL
Pomysł na dom



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1862 razy
Opublikowano przez: Pomysł na dom
Data publikacji: 15 Maja 2015

Podziel się    



Bruk Bet

blachodachówka firmy Traffic

kominki elmes

sauny na wymiar producent Warszawa i Białystok








podobne artykuły oferta eksperta






freshweb.pl | NetSoftware
2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone stat4u