Wyszukaj w serwisie:
odkurzacze centralne
wnętrza

budowa

wokół domu

znajdź nas na facebook

Zadbajmy o zdrowie - jedzmy ryby!

23 Lutego 2015
Zimą mamy większą ochotę na cięższe potrawy, ponieważ nasz organizm nastawia się na tryb magazynowania. Jedzenie w tym okresie powinno być jednak przede wszystkim bogate w witaminy i minerały, które dostarczają naszemu organizmowi m.in. ryby. O tym dlaczego są one ważnym elementem żywienia, jakie ryby należy, a jakich nie należy jeść, opowie Konrad Gaca – ekspert do spraw żywienia i trener.

Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) zaleca spożywanie ryb dwa razy w ciągu tygodnia. W Polsce zaledwie 8% Polaków stosuje się do tego zalecenia¹. Dlaczego? Winę możemy zrzucić na wysokie ceny. Ale czy na pewno ceny mają tu kluczowe znaczenie? Czy może za mało mówi się o dobroczynnych właściwościach ryb dla naszego organizmu? Powód może być bardziej złożony, dlatego warto wspomnieć i szczerzej opisać korzystny wpływ ryb na nasze zdrowie.

Nieodłączny element diety

Ryby są źródłem łatwo przyswajalnego białka, poprawiają zdolności intelektualne, a mo mogą też działać antydepresyjnie, zmniejszają ryzyko wystąpienia chorób nowotworowych i poprawiają odporność. Mają także dobroczynny wpływ na pracę układu krwionośnego, redukują ryzyko ataków serca, a także wpływają na wzmocnienie odporności organizmu na stres. Dlatego powinny być nieodłącznym elementem zdrowego odżywiania, przede wszystkim w okresie zimy. Ich regularne spożywanie z pewnością przygotuje nasz organizm do wiosennego przesilenia. Chyba nikt nie chciałby spędzać przedwiośnia w kolejce do lekarza?

Ryba rybie nierówna

W spożywaniu ryb najważniejsza jest równowaga. Ryby bałtyckie, takie jak śledź czy szprot, mają wysoką zawartość kwasów tłuszczowych omega-3 i witaminy D3, które bardzo korzystnie wpływają na zdrowie człowieka, ale zawierają też najwyższe zawartości dioksyn o niekorzystnym oddziaływaniu. Z tego powodu lepiej byłoby, gdyby na  liście naszych zakupów znalezły się raczej ryby takie jak makrela, pstrąg, tuńczyk, łosoś, śledź, sardynki - ich tłuszcze chronią przed miażdżycą, obniżają poziom cholesterolu, poprawiają pracę serca. Ryby te posiadają także witaminy A, D, E i witaminy z grupy B.

Zdrowo, lekko, smacznie

Często osoby, które chcą schudnąć, pomijają ostatni posiłek w ciągu dnia. To błąd - należy pamiętać, że prawidłowo zbilansowana dieta składa się z 5 posiłków dziennie. Jednak każdy z nich powinien być skomponowany w inny sposób. Kolacja powinna być lekkim, ale sycącym daniem, które dostarczy organizmowi zapas energii do następnego dnia - wieczorną porą powinniśmy unikać ciężkostrawnych i tłustych potraw. Idealnym wyborem (nie tylko dla osób chcących zrzucić zbędne kilogramy) na wieczorną przekąskę są ryby. Pamiętajmy, że powinna być one jednak przygotowana w odpowiedni sposób. Na pewno nie powinniśmy smażyć ryb w panierce, ponieważ jest ona bardzo kaloryczna i dostarcza nawet o 30% kalorii więcej. Najlepszą metodą jest gotowanie ryby na parze lub upieczenie zawiniętej w pergamin. Dla poprawy smaku warto dodać aromatyczne zioła czy plasterki cytryny.



¹ Czerwińska Dorota, Gulińska Edyta „Podstawy żywienia człowieka”, WSiP 2011.



Galeria:


powrót


Odwiedzono: 1503 razy
Opublikowano przez: Pomysł na dom
Data publikacji: 23 Lutego 2015

Podziel się    



Bruk Bet

blachodachówka firmy Traffic

kominki elmes

sauny na wymiar producent Warszawa i Białystok








oferta eksperta






freshweb.pl | NetSoftware
2018 © Wszelkie prawa zastrzeżone stat4u