Ścieżką do domu - układnie nawierzchni
11 Marca 2015
W słoneczne dni piękna, zielona murawa wokół naszego domu niewątpliwie zachęca do spacerów na bosaka. Gorzej, kiedy długo pada deszcz, i trawnik zamienia się w grzęzawisko. Poruszając się wtedy po naszym zabłoconym terytorium uświadamiamy sobie potrzebę utwardzenia szlaków, po których poruszamy się my lub nasze samochody.
<< Przejdź do początku artykułu
Aby nawierzchnia służyła jak najdłużej...
* Elementy nawierzchni muszą być dostosowane do planowanego obciążenia - podjazdy dla samochodów, parkingi wykonuje się z elementów grubszych, o większej wytrzymałości, np. w przypadku elementów betonowych: kostki o grubości 4 cm przeznaczone są pod ruch pieszych, a o grubości 6-7 cm pod ruch pieszy, pojazdów niemechanicznych oraz mało intensywny ruch samochodów do 3,5 t.
* Utwardzona nawierzchnia powinna mieć zachowany spadek na zewnątrz, co ułatwi odprowadzanie wody opadowej.
* Nawierzchnie wykonane z drobnowymiarowych elementów powinny mieć umocnione krawędzie. Krawężniki układa się wzdłuż krawędzi wykopu przygotowanego pod ścieżkę, na podsypce cementowo - piaskowej lub w warstwie "chudego" betonu. Krawędzie można także zabezpieczyć specjalnymi obrzeżami, które nie wymagają wkopywania w ziemię.
* Jak już wspominaliśmy, w ścieżkach wykonanych z drewna należy zachować większe odstępy pomiędzy elementami. Podobnie postępujemy w przypadku, gdy drewniana nawierzchnia sąsiaduje np. z murkiem, wtedy konieczne jest zostawienie 2-3 centymetrowej szczeliny dylatacyjnej.
* Bardzo ważne jest prawidłowe przygotowanie podłoża pod nawierzchnie.
Układanie ścieżek rozpoczyna się od wyznaczenia ich kształtu oraz przebiegu całej trasy. Z zaznaczonej powierzchni należy usunąć warstwę gruntu. Odkrytą płaszczyznę warto oczyścić z korzeni rosnących tam roślin. W oczyszczonym wykopie należy wykonać tzw. podbudowę, która będzie spełniać funkcje nośną i filtracyjną. Do tego celu należy użyć materiału mrozoodpornego, takiego jak np. tłuczeń, żwir czy grys. Grubość podbudowy zależna jest od przewidywanego obciążenia nawierzchni - dla ciągów pieszych wystarczy warstwa 20 cm, natomiast pod ruch pojazdów mechanicznych powinna wynosić od 30 do 50 cm. Materiał tworzący podbudowę należy dokładnie ubić. Na nim układa się warstwę wyrównującą. Jako tzw. podsypkę można wykorzystać piasek o frakcji ziaren do 2mm lub mieszankę cementowo- piaskową w proporcjach 1:12. Grubość tej warstwy powinna wynosić ok. 5 cm. Podsypkę należy wyrównać, np. przesuwając po niej drewnianą łatę, ale nie powinno się jej ubijać. Dopiero na tak przygotowanej powierzchni można zacząć układać ostatnia warstwę nawierzchni - kostki czy płyty betonowe, kamień lub drewno. Elementy te układa się zawsze od czoła, stojąc na ułożonej już części, tak, aby nie zniszczyć przygotowanej wcześniej podsypki. W trakcie układania dobija się je do zaplanowanego poziomu gumowym młotkiem, co jakiś czas kontrolując prawidłowe ustawienie poziomicą. Po ułożeniu nawierzchni szczeliny pomiędzy elementami należy szczelnie wypełnić piaskiem, a jego nadmiar zmieść.
Oczyszczone nawierzchnie brukowane zagęszcza się przy użyciu specjalnej ubijarki z przekładką gumową.
>> Przejdź do początku artykułu
Fot. CRH Klinkier
Pomysł na dom
Aby nawierzchnia służyła jak najdłużej...
* Elementy nawierzchni muszą być dostosowane do planowanego obciążenia - podjazdy dla samochodów, parkingi wykonuje się z elementów grubszych, o większej wytrzymałości, np. w przypadku elementów betonowych: kostki o grubości 4 cm przeznaczone są pod ruch pieszych, a o grubości 6-7 cm pod ruch pieszy, pojazdów niemechanicznych oraz mało intensywny ruch samochodów do 3,5 t.
* Utwardzona nawierzchnia powinna mieć zachowany spadek na zewnątrz, co ułatwi odprowadzanie wody opadowej.
* Nawierzchnie wykonane z drobnowymiarowych elementów powinny mieć umocnione krawędzie. Krawężniki układa się wzdłuż krawędzi wykopu przygotowanego pod ścieżkę, na podsypce cementowo - piaskowej lub w warstwie "chudego" betonu. Krawędzie można także zabezpieczyć specjalnymi obrzeżami, które nie wymagają wkopywania w ziemię.
* Jak już wspominaliśmy, w ścieżkach wykonanych z drewna należy zachować większe odstępy pomiędzy elementami. Podobnie postępujemy w przypadku, gdy drewniana nawierzchnia sąsiaduje np. z murkiem, wtedy konieczne jest zostawienie 2-3 centymetrowej szczeliny dylatacyjnej.
* Bardzo ważne jest prawidłowe przygotowanie podłoża pod nawierzchnie.
Układanie ścieżek rozpoczyna się od wyznaczenia ich kształtu oraz przebiegu całej trasy. Z zaznaczonej powierzchni należy usunąć warstwę gruntu. Odkrytą płaszczyznę warto oczyścić z korzeni rosnących tam roślin. W oczyszczonym wykopie należy wykonać tzw. podbudowę, która będzie spełniać funkcje nośną i filtracyjną. Do tego celu należy użyć materiału mrozoodpornego, takiego jak np. tłuczeń, żwir czy grys. Grubość podbudowy zależna jest od przewidywanego obciążenia nawierzchni - dla ciągów pieszych wystarczy warstwa 20 cm, natomiast pod ruch pojazdów mechanicznych powinna wynosić od 30 do 50 cm. Materiał tworzący podbudowę należy dokładnie ubić. Na nim układa się warstwę wyrównującą. Jako tzw. podsypkę można wykorzystać piasek o frakcji ziaren do 2mm lub mieszankę cementowo- piaskową w proporcjach 1:12. Grubość tej warstwy powinna wynosić ok. 5 cm. Podsypkę należy wyrównać, np. przesuwając po niej drewnianą łatę, ale nie powinno się jej ubijać. Dopiero na tak przygotowanej powierzchni można zacząć układać ostatnia warstwę nawierzchni - kostki czy płyty betonowe, kamień lub drewno. Elementy te układa się zawsze od czoła, stojąc na ułożonej już części, tak, aby nie zniszczyć przygotowanej wcześniej podsypki. W trakcie układania dobija się je do zaplanowanego poziomu gumowym młotkiem, co jakiś czas kontrolując prawidłowe ustawienie poziomicą. Po ułożeniu nawierzchni szczeliny pomiędzy elementami należy szczelnie wypełnić piaskiem, a jego nadmiar zmieść.
Oczyszczone nawierzchnie brukowane zagęszcza się przy użyciu specjalnej ubijarki z przekładką gumową.
>> Przejdź do początku artykułu
Fot. CRH Klinkier
Pomysł na dom
powrót